Chansen finns att om du läser detta så funderar du på att trimma din dieselbil och har sett det enorma utbudet av ”plug in” boxar som marknadsförs som en tuninglösning. I denna artikel kommer vi att ge information om dessa trimboxar och förklara lite vad de gör och varför du bör ta det försiktigt när du monterar den och varför du även bör överväga andra tuningalternativ.
I början av TDI (turbodiesel injektion)-tuningen var det enkelt för de flesta motorer använde en enkel mekanisk bränslepump med högtryck och de kunde manipuleras för att öka bränsletrycket, ofta bara med att vrida på en skruv. Du kunde även justera ökningen lika enkelt tack vare justerbara armar som kontrollerade turbotrycket. Lyckligtvis är dessa motorer nu nästan föråldrade och moderna TDI-motorer är utrustade med avancerade motorstyrsystem i form av elektroniska styrenheter (ECU).
ECU är inget annat än en liten, men mycket komplex dator som styr in- och utgångarna i motorn, den samlar data från hundratals sensorer och ingångar och från denna information genereras utsignaler för att tala om för motorn vad den ska göra och när den ska göra det. ECU vet hur man gör detta eftersom det innehåller ”kartor” maps, som utvecklats av fordontillverkaren. Dessa ingångar och utgångar behandlas av ECU-kartor tusentals gånger per sekund, och detta resulterar i en motor som är raffinerad, smidig, kraftfull och ekonomisk.
Motorn har nu ingen möjlighet att justeras eller ”trimmas” genom ett enkelt skruvdrag eftersom den styrs av ett komplext datasystem som kan skötas av de som förstår sig på programmering, elektronik och har en fördjupad kunskap om hur moderna dieselmotorer fungerar. Det finns ett fåtal av dessa individer och att bli en av dessa personer skulle ta år av forskning och utbildning.
Detta är hur trimboxen uppstod, folk visste att du kan få en dieselmotor till att producera mer kraft och vridmoment genom att helt enkelt lägga till bränsle, inget mer komplex än den gamla metoden att skruva i en skruv, men nu när detta inte är möjligt utvecklades en ny metod. Detta innebär att ECU luras att lägga till detta extra bränsle genom att ändra signalen som styr bränsletrycket. Om du klipper av insignalen till ECU från bränsletryckssensorn och använder ett enkelt motstånd för att överbrygga avbrottet, kommer ECU att tro att bränsletrycket är lågt, lågt bränsletryck kan skada en motor och styrenheten motverkar detta genom att öppna bränsleinsprutarna under längre tid och/eller lägger till mer tryck, detta tillför mer bränsle än vad ECU tror och motorn gör fler vridmoment. ALLA trimboxar fungerar på detta sätt vare sig den kostar några hundralappar på ebay eller köps för tusentals kronor från en tjusig annons i ett bilmagasin, de har alla exakt samma grundprincip, vilket är att skapa ett påhittat fel för att lura ECU.
Så vad är problemet? Genom att använda en sådan primitiv metod för att lura en så komplex ECU skrapar man inte ens på ytan av vad som är möjligt. Vi köpte några av de dyraste boxarna och testade dem, vi övervakade även fordonet för uteffekt, bränsletillförsel, bränsletryck, insprutningsvaraktighet, avgasutsläpp, turbotryck och avgastemperaturer.
Våra första resultat var chockerande. På de dyraste boxarna som vi testade såg vi att extra bränsle bara lades till vid högre belastning, vilket innebär att även om boxen lurade motorn till att göra extra kraft kunde detta bara ske i fullgasläge. Ökningen av kraft var också mycket ”ojämn” vilket betyder att det extra vridmomentet inte genererades länge under varvtalsområdet. Bränsletrycket ökade med över 22% (lägga belastning till bränslepumpen och injektorer) och vi behövde inte ens titta på avgasutsläppet för att veta att saker och ting inte stod rätt till. Detta var uppenbarligen genom de enorma moln av rök från avgaserna, ett problem som är förknippat med tuningbox. Lyckligtvis hade testfordonet inte något DPF-filter, om det hade haft ett hade det onekligen blivit igensatt väldigt snabbt. Besök gärna stylingshopen .se för mer information om DPF-filter.
På grund av det extra bränsletrycket tvingas mer bränsle in i motorn, men det begärs ingen extra luft i form av turbotryck vilket innebär en mycket rik blandning och bortkastad bränsle. Men tillverkarna av dessa boxar har lagt till en liten mängd av anpassning i form av en skruv som du kan vända på för att ändra mängden extra bränsle, en en serie brytare eller ”byglar” att flytta runt. Så din moderna dieselmotorn styrs av ett justerbart motstånd i en låda. Vissa hävdar att de använder mikroprocessorer, men ingen av dessa mikroprocessorer matchar hastigheten och förmågan i din ECU styrenhet som de försöker lura, vilket kan skapa konflikter.