Effektbox Diesel – Diesel chiptrim (ECU-Re-mapping) vs.Trimbox

diesel-effektbox trim

Att välja diesel tuningchip (ECU-Re-mapping) eller diesel tuningbox

Om du läser tidningar om biltuning, går till on-line forum eller pratar med andra bilentusiaster och nämner diesel trimboxar eller diesel chiptrim (ECU-mappning), kan du se att folk har väldigt olika åsikter.

Vissa människor kommer att hävda att en trimbox aldrig kan ge samma prestandaförbättringar som ett diesel chiptrim eller ECU-mappning. Andra kommer att säga att båda alternativen kommer att skada motorn, medan vissa entusiaster kommer att främja boxens varumärke som de har installerat.

Vi talar om de dyrare tuningalternativen, som ger en komplett tuningkarta, och inte de som bara ”lurar” motorn att tro att den är kallare än vad den egentligen är och ger en bättre bränslemix. Denna artikel kommer att lista likheter och skillnader mellan externa diesel trimboxar och diesel trimchips  eller ECU-ommappning.

Installation av en effektbox

En diesel effektbox kan installeras av vem som helst med grundläggande kunskaper. Speedhawk boxar behöver bara en enda kabel för att fästas i bilen, även om vissa andra fabrikat behöver ytterligare kabeldragning. Du måste hitta en vettig plats för att montera den i motorrummet – de flesta har en kortleks storlek upp till ca dubbelt så stora. De måste monteras en bit ifrån värmegenererande platser, vatten eller elektriska störningar.

Diesel tuningchips eller ECU-ommappning måste i allmänhet utföras av en specialist i en verkstad, men det finns även mobila tjänster. Eftersom de vanligen ändrar programmeringen av de befintliga ECU-chipen tar de inget extra utrymme i motorn och ingen hänsyn behöver tas till plats eller ledningar. ECU-mappning kräver att chipet ersätts, vilket normalt är en specialiserad funktion.

Prestanda

En rätt monterad diesel tuningbox och ommappade dieselchip ger liknande prestandaförbättringar. Det finns vissa skillnader mellan olika leverantörer beroende på hur långt motorn är trimmad. Även bilar av samma märke och modell kan uppnå olika resultat, beroende på motorns tillstånd.

Boxar kommer med en eller flera förinstallerade tuningkartor. Dessa måste vara specifika för motorn som de ska installeras på. En fördel med att trimboxar är förmågan att växla mellan de olika kartorna utan att återvända till verkstaden.

Diesel chip trim tillåter i allmänhet bara att en enda ny tuningkarta installeras. Denna kommer i allmänhet att vara en tuningkarta som är designad för din bils märke och modell. Några av de mer exklusiva tuningtjänsterna testar bilen på en rullande landsväg för att kontrollera och finjustera trimkartan. Detta måste göras på i en verkstad med dyno-anläggningar. Om du behöver göra ändringar i tuningkartan kommer detta att behöva göras i verkstaden.

Service och garantier

Medan de flesta oberoende verkstäder inte kommer att ha några problem, kommer många större återförsäljare inte vilja ha att göra med fordon som har modifierats.

Det är uppenbart för en mekaniker att en modifiering har monterats, eftersom boxen och ledningarna är synliga. Diesel tuningboxar kan snabbt avlägsnas hemma för att återställa fordonet till standard innan bilen lämnas in på service och sedan kan de återinstalleras efteråt.

Det är inte direkt uppenbart att en ECU-ommappning har tillämpats och om det inte är relevant för arbetet, kanske det inte ens märks. Men de flesta motorer med diagnostiska system identifierar ommappningen. Att återställa bilen till standard innebär en tur till tuningverkstaden innan den lämnas in för service. Vissa tillverkare tar automatiskt bort icke-standardiserade tuningkartor när ett fordon är inne på service och tvingar dig att betala för att få den ominstallerad.

Att sälja en bil med trimbox

Trimboxen kan tas bort lätt. Det är ofta möjligt att flytta boxen till ett nytt fordon, förutsatt att det använder samma teknik (common rail eller pumpe duse). Boxen kommer förmodligen att behöva nya kartor installerade. Nya kartor kan läggas till av leverantören, eller hemma om det finns en datoranslutning och du har lämplig programvara. En annan bilanslutningskabel kan behövas, eftersom olika tillverkare använder olika kontakter.

Diesel tuningchips måste säljas med fordonet. Om du vill sälja bilen som ”standard” kommer du att behöva ta den till en verkstad för att ta bort tuningen. Din nya bil måste ha en ny ECU-ommappning.

Jag hoppas att denna artikel är användbar när du funderar på vilken diesel trim teknik som är bäst för din bil eller van.